Bach wil uit zijn graf. Nu! Om te kijken naar zijn muziek…

© Anne Van Aerschot
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Anne Teresa De Keersmaeker laat je in Mitten wir im der Leben sind / Bach6Cellosuites twee uur lang ademloos kijken en luisteren naar de vermaarde cellosuites van Johannes Sebastian Bach.

The Play = Mitten wir im Leben sind / Bach6Cellosuites

Gezelschap = Rosas

In een zin = Wat kan een mens in godsnaam toevoegen aan zulke haast perfect gecomponeerde muziek? Niets. De Keersmaeker voegt niets toe aan de muziek, ze intensifieert de muziek door de ‘architectuur’ ervan op de meest lyrische manier zichtbaar én voelbaar te maken.

Hoogtepunt = Het duet tussen De Keersmaeker en de jonge danseres Marie Goudot. Vinnig. Grappig. Ontroerend door de tere dialoog tussen Goudots springerig, jong lichaam en De Keersmaekers krachtig, ouder wordend lichaam.

Meer info: www.rosas.be

‘De muziek van Johannes Sebastian Bach laat net voldoende ruimte voor je verbeelding’, vertelde auteur Gaea Schoeters onlangs aan Knack. Dat is ook het uitgangspunt van het verse meesterwerk dat choreografe en danseres Anne Teresa De Keersmaeker op de wereld loslaat.

De vrouw die haar volk leert kijken naar muziek (en daardoor, gek genoeg, het genot maximaliseert) is voor geen kleintje vervaard. Voor haar nieuwste werk greep ze naar de zes cellosuites van Bach, enkele van de allermooiste muziekstukken ooit geschreven.

Bach schreef zijn zes suites voor onbegeleide cello tussen 1711 en 1723. In die periode werd hij zeven keer vader, stierf zijn eerste vrouw Maria Barbara Bach (in 1720) en hertrouwde hij met Anna Magdalena Wilcken. Het maakt de suites tot een soms melancholische en dan weer uitbundige uitbarsting van emoties om de meest intense en kwetsbare momenten in een leven.

Dit is Anne Teresa De Keersmaekers u003cemu003eYesterdaylandu003c/emu003e, een gracieus en sober antwoord op Tomorrowland.

Wat kan een mens in godsnaam toevoegen aan zulke haast perfect gecomponeerde muziek? Niets. De Keersmaeker voegt niets toe aan de muziek, ze intensifieert de muziek door de ‘architectuur’ ervan op de meest lyrische manier zichtbaar én voelbaar te maken. Zonder decor, zonder groteske belichting, zonder een batterij instrumenten. Ze noemt het haar ‘Yesterdayland’, een gracieus en sober antwoord op Tomorrowland.

Vier performers dansen elk een suite. Ze doen dat op een kale scène waarop een krijten ‘grondplan’ is uitgetekend. Het grondplan ziet eruit als een zich in tegenwijzerzin openende spiraal van steeds groter wordende pentagrammen. Op dat plan plakt De Keersmaeker per suite een patroon af met kleurige tape.

Zelf vult ze de rol in van ceremoniemeester. Elke suite introduceert ze door het nummer uit te beelden met haar handen én door de danser op de scène te verwelkomen.

De Keersmaeker laat haar dansers bewegen zoals elke mens zou willen bewegen

De suites, waarvan de delen verwijzen naar barokke dansen, worden live gespeeld door de Franse meestercellist Jean-Quihen Queyras. Per suite zit hij op een andere plek op het podium. Vanop zijn taboeretje speelt hij de suites zacht (zodat er ruimte is voor de dans), maar toch intens, zodat de emoties kunnen opveren. Hij verliest de dansers tijdens het spelen amper uit het oog. Elke suite wordt zo haast een karakterportret van de danser op de scène.

De Keersmaeker laat haar dansers bewegen zoals elke mens zou willen bewegen: hun lichamen vallen en vliegen, buitelen en rennen, huppelen, haken in elkaar en reiken naar elkaar, krimpen ineen en veren op, kronkelen en wiebelen,en dat alles. met een gracieuze energie. Wat Bach met zijn muziek doet, doet zij met haar uitgekiende danspassen: de wildwaterrivier die een levensloop is in sobere elegantie vatten. Het levert dans van een haast extatische schoonheid op.

Voor de titel van haar meesterwerk speelde De Keersmaeker leentje buur bij Maarten Luther. Ze gebruikt wel niet het volledige citaat, dat luidt ‘Mitten wir im Leben sind / Mit dem Tod umfangen’ Waarom ze enkel dat eerste deel van die zin gebruikt? Om ruimte te geven aan onze verbeelding, wellicht, alvorens de dood die stopzet.

Smaakmakers

480YouTube270480https://i.ytimg.com/vi/RjI3mQxFYqk/hqdefault.jpgMitten wir im Leben sind/Bach6Cellosuiten (2017) — teaser

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Rosas vzwhttps://www.youtube.com/user/RosasVzw3601.0videohttps://www.youtube.com/messer citrazzo270360https://www.youtube.com/user/c1trax480https://i.ytimg.com/vi/IsYdeSqqyd4/hqdefault.jpgvideo480YouTube
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Jean-Guihen Queyras – J.S.Bach, Cello Suiteshttps://www.youtube.com/1.0

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content