Lost Frequencies, de man van 1 miljard: ‘Maar ik ben Drake niet, hé’

Lost Frequencies: 'Ik breng nieuwe muziek altijd uit op een vrijdag, vanwege Spotify.' © .

Eén miljard keer: zo vaak is Belg Lost Frequencies de voorbije drie jaar op Spotify gestreamd.

Van dat miljard komen er meer dan 400 miljoen van Are You with Me, het nummer waarmee Felix De Laet, u bekend als Lost Frequencies, in 2014 doorbrak. Die track bewijst vandaag nog altijd zijn nut, zegt de jonge deejay.

Felix De Laet: Door dat ene liedje zijn veel mensen me op Spotify beginnen te volgen. Zij krijgen een alert wanneer ik een nieuwe track uitbreng. Dat is keer op keer een mooie basis om van te vertrekken.

In 2014 was Spotify nog lang niet zo belangrijk als vandaag. Hoe heb jij die verandering ervaren?

De Laet: Mijn label Armada zag al vroeg het belang van Spotify in en heeft van in het begin een goede band met de mensen die de playlists samenstellen. Dat is belangrijk, zeker nu Spotify ook meetelt voor je plaats in de Ultratop.

In interviews krijg ik constant de vraag wanneer het volgende album eraan komt, maar ik denk hoogstens aan een ep

Zo breng ik nieuwe muziek altijd uit op een vrijdag. Dan maakt die meer kans om in de playlist New Music Friday terecht te komen, de beste nieuwe songs volgens Spotify. Dáár pikken mensen nieuwe muziek op. Als ik een echte hit wil, moet het nummer bij die dertig tracks zitten.

Door Spotify’s nadruk op playlists wordt het vertrouwde album minder belangrijk. Ben je daarmee bezig?

De Laet: In interviews krijg ik constant de vraag wanneer het volgende album eraan komt, maar ik denk hoogstens aan een ep. Kijk naar wat bijna alle grote artiesten doen: ze releasen vier of vijf singles en dan een album waar die singles op staan, samen met nog een paar nieuwe tracks. Mensen luisteren misschien één keer naar zo’n plaat, slepen twee of drie favorieten in hun playlist en kijken nooit meer om naar de rest. Ik vind dat best spijtig.

Spotify lijkt de strijd tegen diensten als Apple Music en Deezer nu wel definitief gewonnen te hebben.

De Laet: Toch blijven ook die belangrijk voor ons. Zo is Apple Music de laatste tijd in Nederland aan het opkomen, vooral door exclusieve releases.

Zie je jezelf ooit iets uitbrengen dat maar op één streamingdienst uitkomt?

De Laet: Dan moet je toch al een hele grote zijn. Ik ben Drake niet, hé. (Drake releaset zijn werk eerst via Apple Music, nvdr.) Momenteel ben ik nog op zoek naar zo veel mogelijk steun. Ik kan mij niet zomaar verbinden aan één bedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content