Angèle door de ogen van Jan Delvaux: ‘Noem mij in Vlaanderen één popster zoals zij’

Angèle © Olivier Donnet

Tijdens de laatste twee weken van het jaar blikt Knack Focus elke werkdag terug op een popcultureel fenomeen met impact, samen met een fan, getuige of kenner. Vandaag: Belpop-expert Jan Delvaux over Angèle.

De feiten

Eind november 2017 speelde Angèle Van Laeken, zus van rapper Roméo Elvis en dochter van Allez Allez-bassist Serge Van Laeken, haar eerste soloconcert in de Rotonde van de Botanique. Helemaal uitverkocht, en dat op een moment dat de jonge zangeres nog geen noot muziek had uitgebracht. Ze moest het op dat moment enkel hebben van haar volgers op Instagram. Dat waren er toen meer dan 37 000, ondertussen staat de teller op iets meer dan 900 000.

Was 2017 voor Angèle het jaar van nieuwsgierig de neus aan het venster steken, dan was 2018 het jaar waarin ze het raam opengooide en met zwier de mooiste stoel in de woonkamer innam. Singles Je veux tes yeux en La thune sloegen gensters, net als haar eerste concerten op Vlaamse bodem.

‘Angu0026#xE8;le plukt de dingen uit de lucht en maakt er haar eigen genre van.’

Jan Delvaux

Ook haar eerste festivalzomer was er pal op, met onder meer een viersterrenset voor een volle Barn op Rock Werchter. ‘Een popsnoepje met inhoud dus, waar we de komende tijd nog veel plezier aan gaan beleven’, schreven we toen. In het najaar maakte Angèle die woorden meer dan waar met Brol, een debuutalbum vol fraaie wolkjespop en introspectieve teksten over de heersende schoonheidsidealen en jaloezie.

Na zo’n jaar kunnen er alleen maar prijzen volgen, en die kwamen er ook. Drie Red Bull Elektropedia Awards staan er inmiddels op haar kast, waarvan die voor Artist of the Year, en daar kunnen volgend jaar nog zeven MIA’s bijkomen.

De getuige

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De eerste en laatste interviewer die Angèle, Roméo Elvis en hun vader bij elkaar kreeg voor een interview, was Jan Delvaux. De Belpopkenner bracht hen samen voor zijn Canvas-programma Belpop Bonanza TV en herinnert zich nog perfect wanneer hij voor het eerst kennismaakte met Angèle. ‘Ik wilde weten of er in de nasleep van de aanslagen van 22 maart een Brusselse of Waalse evenknie bestond voor Horizon, het nummer van Tourist LeMC dat in die dagen bij ons vaak werd gedraaid als teken van liefde en veerkracht. Ik stuitte toen op Angèles cover van Bruxelles, een nummer van Dirk Annegarn. Ik zag een jong meisje met een uitstekende stem, meer niet. Tot een paar maanden later Roméo Elvis overal was en ik zijn pa Serge Van Laeken tegenkwam, die ik al van in de jaren negentig ken. Ik speelde toen regelmatig stand-in voor Les Snuls, het Waalse humorcollectief van zijn vrouw Laurence Bibot. Serge vertelde me over zijn dochter en alle stukjes vielen samen.’

De familie Van Laeken woont in Linkebeek, een groene gemeente in de Brusselse rand. ‘Vernieuwing in de Belgische muziek komt heel vaak vanuit Brussel’, stelt Delvaux vast. ‘Denk maar aan Telex en Front 242 in de jaren 80, waar Serge Van Laeken met Allez Allez ook een beetje bijhoorde, maar ook aan Zap Mama of Stromae.’

‘Wat Angèle met die laatste gemeen heeft, is dat ze de invloeden lukraak uit de lucht lijkt te plukken en er haar eigen genre van maakt. Dat ze is opgevoed door creatievelingen en hen altijd om raad kan vragen als het nodig is, helpt daarbij. Ook Roméo Elvis, eigenlijk een rocker die in de rap verzeild is geraakt, heeft zijn eigen muzikale mélange. Aan Vlaamse kant zie ik enkel de broers Dewaele zo eclectisch werken. De meeste Vlaamse groepen zijn toch vaak iets gemakkelijker terug te brengen naar hun Angelsaksische voorbeelden.’

Angèle – ‘een popster met een hoek af’, zoals Delvaux het zelf zegt – doet hem denken aan Lio, de Belgisch-Portugese zangeres die in de jaren tachtig een dikke hit had met Le banana split en naam maakte met vlotte synthpop. ‘Maar noem mij in Vlaanderen één universele popster, een act die het muzikale en het visuele combineert tot een kunstwerk waarin alles klopt zoals Angèle dat doet. Oscar And The Wolf is het enige dat voor mij in de buurt komt. Bovendien wordt Angèle op bijna alle radiozenders in dit land gedraaid, iets waar voor de rest enkel Tourist LeMC en misschien Bazart in slagen.’

De toekomst

Voor volgend jaar staan er alvast grote concerten in Vorst Nationaal en de Lotto Arena gepland. ‘Ze is heel snel heel groot geworden, dat is typisch voor deze generatie’, zegt Delvaux. ‘Maar chapeau, want zowel productioneel als creatief kan ze het aan.’ Ook het buitenland wenkt, met onze zuiderburen op kop. ‘Het feit dat ze in Vlaanderen is doorgebroken, zegt al wel wat. Dat kunnen maar heel weinig Franstalige artiesten.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content