Who the fuck is Roméo Elvis

Hij is met zes nominaties de te kloppen man op de Red Bull Elektropedia Awards. Maar wie is rapper Roméo Elvis, die in onze hoofdstad en in Wallonië haast een sterrenstatus geniet, maar die in Vlaanderen vooralsnog onder de radar blijft?

Als je moeder actrice en radiopresentatrice is (Laurence Bibot) en je vader een bekende Brusselse zanger (Marka), dan ben je letterlijk in de wieg gelegd voor een artistieke loopbaan. Toch stond een rebelse puberteit de carrière van Roméo Elvis lange tijd in de weg. Hij was veertien toen zijn ouders hem naar een internaat in Doornik stuurden nadat zijn kwajongensgedrag hem slechte schoolresultaten én een strafblad had opgeleverd. Pas op zijn negentiende begon hij te rappen.

We zijn vier jaar en drie ep’s verder, en Elvis maakt kans op de meeste Red Bull Elektropedia Awards, ‘de Oscars van het Belgische nachtleven’ die op 16 november uitgereikt worden in Flagey. Zijn jongste release Morale, geproducet door Le Motel, is genomineerd voor album van het jaar, zijn single Bruxelles arrive, die al meer dan een miljoen YouTube-hits op de teller heeft staan, voor beste song. En hij zou zomaar even de artiest van het jaar kunnen worden. Maar who the fuck is die Roméo Elvis?

Très drôle, die artiestennaam van je.

ROMÉO ELVIS: Tja, mijn volledige naam is Roméo Johnny Elvis Van Laeken. Mijn muzikale alias is de combinatie van de best bekkende namen. Simpel!

Geen knipoog naar de King?

ELVIS: Dat was zeker niet mijn bedoeling, nee. Maar als ik die nominaties zo bekijk, ben ik in zekere zin wel de Elvis Presley van de Belgische hiphop aan het worden. (lacht)

Dat zal nog moeten blijken. Zeker is wel dat de Brusselaar mee symbool staat voor de frisse wind die momenteel door het Belgische muzieklandschap waait: na de belpop komt de belhop. Met andere woorden: de vaderlandse hiphop lééft, en dat schijnbaar vooral in Brussel. Want, zo rappen Elvis en zijn stadsgenoot Caballero: ‘Bruxelles arrive, on est serré dans une caisse.’

Vrij vertaald: Brussel hoort in vette letters op de wereldkaart te staan. Wat is daar precies gaande?

ELVIS: Ik hou van de eenvoud van Brussel. Dat klinkt paradoxaal, want het is een drukke, soms zelfs gevaarlijke grootstad waar ook nog twee talen gesproken worden. Maar die gelaagdheid zorgt er net voor dat alles voorhanden is. Ik moet maar een wandelingetje door het centrum maken en ik kom wel ergens vrienden tegen. Brussel stimuléért mij. En mij niet alleen. Er is daar een beweging op gang gekomen. De hiphoppers maken muziek over de grenzen van etniciteit en taal heen. In Brussel kent ook iedereen elkaar. Ik ben bevriend met Franstalige artiesten als Caballero en JeanJass, maar ook met Nederlandstalige zoals Dvtch Norris, Coely en Stikstof.

Leiden die vriendschappen weleens tot muzikale samenwerkingen?

ELVIS: Absoluut. Ik werkte al met Stikstof samen, voor hun tweetalige single Dobberman. Momenteel ben ik met Dvtch Norris aan een nieuw project bezig. En Jan Paternoster van Black Box Revelation is gitaarpartijen komen inspelen voor mijn ep Morale II, die begin 2017 verschijnt. Ik voel me vereerd.

In Wallonië ben je zowat de nieuwe Oscar and the Wolf, terwijl Vlaanderen vooral verbaasd was over je zes Elektropedia-nominaties.

ELVIS: Het klopt dat ik het beter doe in Wallonië. En inderdaad, soms lijkt het wel alsof de Belgische cultuur in tweeën gesplitst is. We communiceren veel te weinig met elkaar, waardoor het moeilijk is om de oversteek te maken. Maar ik heb het geluk dat ik toch een noemenswaardig aantal Vlaamse fans heb. Dat kunnen Franstalige collega’s als Caballero of Damso niet echt zeggen. Ik ben dus een tevreden man. En wat die zes nominaties betreft: met eentje was ik al blij geweest. (lacht)

Tot wat mag de buzz straks leiden?

ELVIS: Ik wil, wars van enige conventie, muziek blijven maken. In dat opzicht ben ik très content met hoe mijn carrière er nu voor staat: ik heb fans in België, Frankrijk en zelfs in Québec. En dat alleen maar door mijn eigen ding te doen. Die vrijheid wil ik koste wat het kost behouden.

RED BULL ELEKTROPEDIA AWARDS

Op woensdag 16/11 in Flagey, Brussel. Alle info: redbullelektropedia.be.

door Joshua Migneau

‘Ik ben de Elvis Presley van de Belgische hiphop aan het worden’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content