Griezelen met Raveyards op Film Fest Gent: ‘Te heftig voor YouTube’

Een foto van een eerdere editie van Ghost © Eva Vlonk

In het kader van Film Fest Gent palmt muzikaal collectief Raveyards De Vooruit in voor een spooky avond: ‘Ik vind de realiteit vaak enger dan de horror.’

Vanaf dit jaar heeft Film Fest Gent er met het festival Videodroom een muzikaal, avant-gardistisch neefje bij. Met het programma wil het filmfestival samen met De Vooruit een brug slaan tussen film en muziek.

Woensdag opende ex-Sonic Youth-roerganger Thurston Moore het festival met zijn nieuwe composities op kortfilms van Maya Deren. Later neemt de Londense grime-artiest Gaika Akira, de anime-cultfilm van Katsuhiro Otomo onder handen, overgiet Kilbourne de vampierenklassieker Blade, met Wesley Snipes in de hoofdrol, met een gabbersausje en mag De Volkskrant-filmjournalist Kevin Toma aan de slag met Frankenstein (1931).

Het grootste project van de tiendaagse komt uit de koker van Francois De Meyer en Stefaan Bracke, samen het muzikale collectief Raveyards. Onder de noemer Ghost palmen ze met hun artistieke vrienden – denk aan goed volk als Raketkanon, Rumours en Dijf Sanders – al drie jaar ongewone concertlocaties in.

Voor Film Fest Gent toveren ze De Vooruit zélf om tot een artistiek hoogstaand spookhuis. Spoken van dienst in het haunted house zijn onder anderen de zelfverklaarde queer terrorist Christeene, muzikant-producer Reinhard Vanbergen (Das Pop, Rheinzand), projectie-artiest Thelooca en Johannes Verschaeve, de zanger van The Van Jets die iets van plan is met David Lynch’ Mulholland Drive. Elk krijgen ze tien minuten om hun ding te doen, daarna verhuist het publiek. ‘De ene act speelt in de gangen, de andere op de parterre, de volgende op het podium of in de coulissen’, legt De Meyer uit.

De goorste clip ooit

Of Demeyer zelf veel met horror heeft? Wanneer we het hem vragen, noemt hij in eerste instantie enkele klassiekers op, van The Exorcist tot Rosemary’s Baby. ‘Maar ik vind de realiteit vaak enger’, voegt hij eraan toe.

‘Ik verzamel al lang dvd’s met documentaires over seriemoordenaars. Over Ed Gein bijvoorbeeld, de man op wie het personage Hannibal Lecter is gebaseerd, of John Gacy, de ‘killer clown’ die 55 moorden op zijn geweten heeft. En als je de kans eens hebt, moet je Tarnation van Jonathan Caouette eens bekijken. Caouette heeft zichzelf als kind jarenlang gefilmd en alles gemonteerd tot een documentaire over zijn leven met een afwezige vader en een psychische gestoorde moeder.’

Om te eindigen bij de muziek, raadt De Meyer de videoclips van Cedric Blaisbois aan. Zijn video voor Corporate Occult van de Finse elektronica-artiest Huarotron werd door Billboard ooit bestempeld als ‘de goorste, meest freaky videoclip ooit’, maar Demeyer werkte ook zelf al met hem samen. ‘Voor Together We Play van Raveyards maakte hij een filmpje over vrienden die zo heftig samenspelen dat ze elkaar vermoorden. Zo heftig dat YouTube het in de ban sloeg.’

Videodroom loopt nog tot 19 oktober. Alle info vindt u hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content