VRT dreigt met minder fictie als besparingen blijven voortduren

De toren van de VRT © Dino Tsanakas

De VRT geeft de Vlaamse regering een ernstige waarschuwing. Minister van Media Gatz is op de hoogte en wil de financiële krapte aanpakken.

In 2015 ging bij de VRT een nieuw besparingstraject van start: de omroep moest op vraag van de regering 33,5 miljoen euro besparen tegen 2020. Dat werd onder meer gerealiseerd via een verdere afbouw van het personeelsbestand. Daarbovenop besloot de regering om de werkingsmiddelen van de Vlaamse overheidsinstellingen niet te indexeren, tot en met het einde van de legislatuur.

‘Er werd een gewaarborgde financiering afgesproken in de beheersovereenkomst. Niettemin werd bovenop de besparing een niet-indexering toegepast op de werkingsmiddelen’, zegt Luc Van den Brande vandaag in het parlement. ‘Het verhaal van bijkomende besparingen kan niet blijven duren. Een compensatie van de desindexering is noodzakelijk. Als die er niet komt, kunnen we een viertal fictiereeksen niet meer uitzenden. Een tweede gevolg is dat het sociaal akkoord op de helling zal komen.’

De openbare omroep geeft Vlaanderen twee keuzemogelijkheden: ofwel wordt er gestopt met beknibbelen, ofwel krijgt de omroep meer ruimte om zelf middelen te vergaren. De VRT doelt daarmee op het reclameplafond dat de afgelopen jaren systematisch werd overschreden, maar vanaf 2018 moet worden gerespecteerd.

De VRT gaat niet mee in de gedachtegang dat de omroep inkomsten van de commerciële zenders inpikt door meer reclame te werven. ‘Daar is tot op heden nog nooit een studie naar gedaan’, aldus Van den Brande. De VRT wil onderzocht zien of de volledige markt mogelijk groter wordt als hij actiever wordt in de reclamewerving.

Gatz: ‘Op de hoogte’

‘We zijn al een tijdje op de hoogte van dit probleem’, reageert minister van Media Sven Gatz (Open VLD) bij Belga. ‘In de loop van de komende weken willen we binnen de Vlaamse regering met een oplossing komen.’

Het reclameplafond van de omroep verhogen is voor de minister geen optie. ‘Maar wellicht zit er een oplossing in de relatie tussen de VRT en de VAR’, aldus Gatz. De reclameregie werkt ook voor kleinere commerciële spelers, zoals de nog op te starten radiozender NRJ. Daarop kwam de jongste weken commentaar, net als op het geld dat via het jaarlijks dividend van de VAR naar de VRT stroomt. ‘Maar de VAR is een gezond bedrijf, en kan hier op korte termijn voor verlichting zorgen’, vindt Gatz.

De minister wil niet raken aan het percentage dat de VRT verplicht moet besteden bij externe productiehuizen of aan het plafond op de personeelskosten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content