Moeten muzikale gasten op radio en tv meer verdienen?

© /

Als het van de Nederlandse minister van Cultuur afhangt, moeten artiesten die optreden in een programma als De Wereld Draait Door een beter loon krijgen voor hun bijdrage. In Vlaanderen wordt er af en toe eens gefoeterd, al zal er weinig veranderen: ‘Een radiosessie weigeren? Het zijn nog altijd de radiozenders die bepalen of mensen je kennen.’

Op Liefde voor muziek na, dat vooral op oudere nummers focust, loopt er op dit moment geen volwaardig muziekprogramma op de Vlaamse televisie – Culture Club krijgt voorlopig geen vervolg, geraakte in februari bekend – maar dat betekent niet dat er geen livemuziek te horen is op radio en tv. Artiesten spelen sessies voor Radio 1, Studio Brussel en Qmusic, palmen het podium van Van Gils & Gasten in of komen tussen twee pistolets hun nieuwe plaat aan u voorstellen in De zevende dag.

Dat het goede reclame is, staat buiten kijf, maar de vraag is of dat opweegt tegen de kosten van een hele dag de hort op trekken met een groep, inclusief instrumenten en apparatuur, en zelfs als de rekening klopt, dat het dan niet een beetje meer mag zijn.

In Nederland zei minister van Cultuur Ingrid Van Engelshoven vorige week nog in de Tweede Kamer dat een programma als De Wereld Draait Door, dat uitgezonden wordt op de openbare omroep NPO, haar gasten een volwaardige gage zou moeten geven in plaats van enkel de onkostenvergoeding die ze nu krijgen. ‘Het zit scheef’, zei ze over de verhouding tussen die vergoeding en wat de vaste gasten van het programma krijgen.

‘Ik ken bands die de dag na de MIA’s 400 extra tickets verkopen voor hun show.’

Jonge manager

Ook de VRT geeft de artiesten die in haar tv-programma’s optreden een onkostenvergoeding, afhankelijk van onder meer het aantal muzikanten dat meespeelt en het aantal repetitiedagen, zegt muziekcoördinator Gerrit Kerremans. ‘Daar zijn vaak extra kosten aan verbonden voor onder meer de soundcheck en bijkomende repetities. Voor de radio-optredens bieden we geen vergoeding.’

Kerremans benadrukt dat hij over die regeling nog nooit een klacht heeft ontvangen, noch van een individuele artiest, noch van een label of van het Muziek Overleg, een platform van Kunstenpunt waar de muzieksector dat soort issues bespreekt. Kunstenpunt bevestigt dat het regelmatig ter sprake komt op het Muziek Overleg en dat de VRT zich bewust is van het belang ervan, ‘ook al is het geen eenduidige zaak’.

Lege handen

Roger*, een ervaren manager die enkele van de grootste Belgische groepen in zijn portefeuille heeft, vindt het alvast ‘een faire overeenkomst’. ‘In een ideale wereld krijgt iedereen een acceptabele dagvergoeding. Voor zo’n sessie is een heel team achttien uur van huis weg. Maar van mij ga je niet horen dat ik een gage moet hebben voor een artiest. Ik vind het belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn over de onkostenvergoeding en over het gebruik van de beelden achteraf. Dat zijn promotools, die we later nog kunnen gebruiken.’

Ook Simon*, een jongere manager die vooral met opkomende acts werkt, ziet dat zo, ook al levert een optreden bij DWDD door de grotere afstand die hij moet afleggen meer op dan een voor een VRT-programma. ‘Ik denk dat er weinig bands zo’n optreden weigeren, ook al dekt de vergoeding die ze krijgen hun kosten niet. Zoveel mogelijkheden om op tv te komen zijn er voor artiesten in Vlaanderen niet. Als je dan ook nog moet beginnen met geld te tellen, blijf je met lege handen achter. Voor wie getekend heeft bij een label, is de afweging gemakkelijker, omdat het label dan vaak bijlegt.’

‘Zoveel mogelijkheden om tv te komen zijn er voor artiesten in Vlaanderen niet. Als je dan ook nog moet beginnen met geld te tellen, blijf je met lege handen achter.’

Een jonge manager

‘Als artiest heb je een zender nodig die jou steunt. Dat is een wisselwerking: I got your back, you got my back. Dus je hebt elkaar nodig. Ik heb het nooit anders geweten’, zegt Roger. Volgens Simon is vooral de radio in die zin belangrijk. ‘Als je een tv-show weigert, heeft dat geen verdere gevolgen. Nee zeggen tegen een radiosessie betekent ook dat je minder gedraaid wordt. En het zijn nog altijd de radiozenders die bepalen of mensen bepaalde bands kennen en of festivals ze boeken. De macht van de radio is groot.’

Wegzappen

Een ander verhaal zijn de MIA’s, de jaarlijkse awardshow waarmee VRT en Kunstenpunt de Vlaamse muziek in het zonnetje willen zetten. De artiesten daar treden op tegen promotarief, vertelt Gerrit Kerremans. ‘Alle bijkomende kosten met betrekking tot de inkleding van de act zijn voor de VRT. Wij investeren met andere woorden fors in de MIA’s.’

Voor de bands die er optreden lijken de MIA’s minder interessant, omdat hun laatste werk meestal al een tijdje uit is, maar Roger ziet dat anders. ‘De bekroning en het bijbehorende optreden verlengen de levensduur van je plaat. Zeker een prijs winnen brengt je muziek tot bij een breder publiek. De meeste artiesten plukken er echt de vruchten van.’ Zijn jongere collega beaamt: ‘Ik ken bands die de dag na de MIA’s 400 extra tickets verkopen voor hun show. Meestal treden daar wel de groepen op die het eigenlijk niet meer nodig hebben, maar dat is dan weer een andere discussie.’

Nog een twistpunt is hoe tv- en radioshows met muziek omgaan. De Wereld Draait Door staat er bijvoorbeeld om bekend artiesten maar één minuut speeltijd te geven. Ook bij ons moet de muzikale gast het weleens kort houden of een cover spelen. ‘Ik zou het tof vinden mochten we een volledige song mogen spelen in het midden van de show en niet een fragment op het einde, als de kijker al wegzapt’, vindt Simon.

Roger haalt dezelfde onderzoeken aan die ook geciteerd worden door het team achter De Wereld Draait Door en die uitwijzen dat kijkers wegzappen tijdens het muzikale intermezzo. ‘Volgens hen weten mensen na 60 à 80 seconden of ze meer van iets willen horen of niet. Daarvoor kunnen ze terecht op de website. Stop met zeuren, denk ik dan. Het alternatief is geen aandacht krijgen op tv en voortdoen op YouTube. Maar zonder partnerships geraak je nergens. Dan vind ik dit een goede oplossing.’

*Gefingeerde namen. De echte namen van de respondenten zijn bekend bij de redactie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content