Vlaamse invasie in Duitse theaters

Het Duitse München wordt bezet! Door ambitieuze Vlaamse tonelisten…

Officieel begon op 1 september het nieuwe theaterseizoen. Officieus is het echter al lang geleden begonnen. Je kan er geen vaste dag meer opplakken. Meer dan een jaar vooraf worden afspraken gemaakt en geconcretiseerd in de daaropvolgende maanden. Het enige wat er nog officieel aan is, is de première en ook die moet met een korreltje zout genomen worden. Sommige gaan door eind augustus, andere half september. Het begin van het nieuwe seizoen is door dat alles onbelangrijk geworden. Het is echter een goede aanleiding om te wijzen op andere fenomenen, onder meer de bezetting van München door Vlaamse tonelisten.

München calling

Johan Simons zit in München en in zijn zog heeft hij een aantal goede theatervrienden uit de Vlaamse klei meegenomen of geïnviteerd. Jeroen Versteele, Julie Vandenberghe, Steven Van Watermeulen, Kristof Van Boven, Benny Claessens, Jeroen Willems en Koen Tachelet. Zijn jaarprogramma bestaat uit een aantal eigen regies, maar ook gastvoorstellingen met bekende Vlamingen, zoals Ludwig II, geregisseerd door Ivo van Hove en vormgegeven door Jan Versweyveld, een voorstelling die ook in Amsterdam te zien zal zijn.

De eerste productie van Johan Simons waar naar uit te kijken valt is Hotel Savoy, naar de roman van Joseph Roth. Koen Tachelet tekent voor de vertoneling. Jeroen Versteele bewerkte de novelle De schilder en zijn model van Patricia de Martelaere en gaf de toneelversie een nieuwe naam, Parlez-moi d’amour. De regie is in handen van Julie Van den Berghe. Alain Platel dan weer mag met zijn gezelschap Les Ballets C de la B naar München afreizen om er zijn Gardenia te tonen, een productie die hij maakte in samenwerking met Frank Van Laecke.

Hamburg calling

Tot zover München. In Hamburg lijkt het of Luk Perceval zijn draai te hebben gevonden. In Berlijn was hij een van de regisseurs. In het Thalia Theater is hij de baas der bazen, het enige kostuum dat Perceval past. Op 18 september gaat zijn versie van Hamlet van start. Het uitgangspunt, volgens Perceval, is ‘angst’. Later op het seizoen is Het Toneelhuis te gast met Tom Lanoye’s Atropa – Die Rache des Friedens. In Berlijn dan weer, als onderdeel van de Berliner Festspiele is de KVS te gast met Mission en Eastman/De Munt met Babel [words] van Sidi Larbi Cherkaoui.

Guido Lauwaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content