Wil niemand Vlaamse arthouse verdelen? Dan doet ze het wel zelf

Uit Blue Bird van Gust Van den Berghe © /

Met Bedazzle krijgt België er een filmdistributeur bij. Ook al zijn er al heel wat verdelers, het nieuwe initiatief is nodig voor de arthouse-sector. ‘Iedereen kan een film maken. De vraag is: waar kan je hem tonen?’

België is een filmverdeler rijker, Bedazzle. Het bedrijf is opgericht door de productiehuizen Menuetto, Bo Films, Inti Films en Minds Meet, maar zal niet noodzakelijk alleen hun films distribueren. ‘We staan open voor alle sterke, Vlaamse auteursfilms’, vertelt Tomas Leyers (Minds Meet) in naam van de productiehuizen. ‘Zelf gaan we niet actief films binnenhalen. Bedazzle wil ook geen concurrentie zijn voor andere distributeurs, maar onderdak bieden aan arthouse van eigen bodem waarvoor vandaag geen verdeler is.’

En dat zijn niet de minste films. De bedrijven achter Bedazzle geven internationale prijsbeesten als Bülent Öztürk, Peter Brosens, Jessica Woodworth en Gust Van den Berghe onderdak.

De films van die laatste, zoals Blue Bird en En waar de sterre bleef stille staan, verdeelden hij en Minds Meet in eigen beheer. ‘Het is geen Vlaams of geen Belgisch probleem’, zegt Van den Berghe. ‘Er komen gewoon veel meer films uit dan vroeger. Iedereen kan filmmaker zijn. De vraag is: waar kun je je werk tonen? Een distributeur vinden speelt daar een belangrijke rol in. Als je die niet vindt, is het lot van je film vaak al bezegeld.’

Europese subsidie

‘Vooral sinds 2010 gaat het steeds moeilijker’, vult Leyers aan. ‘Kinepolis verdeelde vroeger nog wel Belgische arthouse, maar heeft die activiteiten grotendeels afgestoten. Het is begrijpelijk dat een bedrijf activiteiten die niet meer rendabel zijn niet uitvoert, maar dat maakt het wel lastig voor de Vlaamse auteursfilm.’

‘We horen van steeds meer filmjournalisten dat ze veel films om te recenseren thuis op hun computer bekijken uit tijdsgebrek.’

Tomas Leyers (Minds Meet)

‘Daar komt nog bij dat een film die in vier of vijf landen gereleaset wordt, Europese steun krijgt voor de distributie. Een film als The Killing of a Sacred Dear, van de Griek Yorgos Lanthimos, vaart daar wel bij, en dat is goed. Maar distributeurs zullen wel sneller voor de film kiezen die wel subsidie krijgt. De film die maar in één of twee landen wordt uitgebracht, blijft zo in de kou.’

Bedazzle wil de strijd aangaan met de grote verdelers door creatief te zijn. Voor Charlie en Hannah gaan uit, het debuut van Bert Scholiers dat Bedazzle als eerste zal verdelen, wordt er bijvoorbeeld een geestige Instagramcampagne opgezet.

Ook qua vertoning blijven alle opties open – dvd, on demand, televisie, streaming… – maar de initiatiefnemers blijven ambitieus mikken op het grote witte doek. ‘Daar zijn die films ten slotte voor gemaakt. Op pc kun je ze uiteraard ook bekijken, maar dat is niet dezelfde ervaring. We horen ook van steeds meer filmjournalisten dat ze veel films om te recenseren thuis op hun computer bekijken uit tijdsgebrek. Een jammere evolutie.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content