Op de set van de nieuwe Bas Devos: ‘Mensen zijn het mooist als ze alleen zijn’

© Kris Dewitte

Knack Focus kroop even op de set van Ascension, een film van regisseur Bas Devos over eenzaamheid in een grootstad.

Locatie: Brussel, Zemst

Opnameduur: 28 dagen

Release: november

‘Bagger’, zegt Bas Devos. De regisseur van Violet, de beste Vlaamse film van 2014, alludeert op de artikels die afgelopen zomer al verschenen over Ascension, zijn tweede langspeler: nog vóór die uit is, werd de film al gereduceerd tot de aanslagen van 22 maart 2016 in Brussel, of de nasleep ervan. ‘ Ascension zal niet expliciet naar de aanslagen verwijzen. De naweeën daarvan zul je er wel in voelen – ik ga de realiteit niet ontkennen – maar het scenario had ik al geschreven vóór die tragische gebeurtenissen. En eigenlijk wil ik gewoon drie zeer verschillende, dwalende en in zekere zin eenzame mensen in Brussel tonen. Mensen zijn het mooist, het echtst als ze alleen zijn. Ascension – een werktitel – wordt een film die voortkabbelt zonder heldere narratieve lijn. Ik wil de structuur van de stad ontrafelen in al haar alledaagse schoonheid en kracht. Zachte films in een harde context: daar geloof ik in.’

Die drie mensen: een Vlaamse doktoor, een jongeman met Algerijnse roots en een Italiaanse tolk. Die laatste wordt gespeeld door Alba Rohrwacher, die twee jaar geleden in de jury van de Berlinale zetelde. Hier, in de neogotische Gesùkerk tegenover de Botanique, zagen we haar net nog een ‘dromerig-abstracte discosequens’ dansen. Op de foto zit ze voor een green screen waarop dadelijk het Europees Parlement geprojecteerd zal worden. ‘Dat ademt isolement. Dat Alba’s personage een tolk is, versterkt dat nog. Tolken spreken de hele dag, maar ondanks al die woorden vormen ze daar geen autonome gedachten mee.’ Is Brussel dan geen stad die bubbels net doet barsten, waar isolement onmogelijk is? ‘ Ascension heeft mij doen beseffen dat mijn leven amper kruist met iedereen die niet blank, Nederlandstalig en hoger opgeleid is. De metro nemen verandert daar niets aan.’

Niet op de foto, maar bepaald niet onbelangrijk: Nicolas Karakatsanis, de director of photography van Rundskop, I, Tonya en ook al Devos’ debuut Violet. ‘Die film was visueel vrij extreem. Ascension wordt sober, maar ook dan kan Nicolas zijn stempel drukken. Zijn bijnaam is dan wel de Prince of Darkness, hij heeft die donkere stijl heus niet nodig. Ik zie mij met niemand anders werken.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content